Philippe May

Een kleine week geleden kreeg ik via Tim een berichtje dat er nog een geïnteresseerde was voor onze virtuele club. Toen ik de naam Philippe May doorkreeg, ging er heel ver vanachter in mijn hoofd een belletje rinkelen. Ik had zijn Facebook-pagina namelijk al vaak zien voorbijkomen. Nog een sterke aanwinst voor de club dus. Hierbij alvast zijn "modelspoor-bio". Veel leesplezier.


Hoe het allemaal begon... 

Tja, een virus dat erfelijk is zou ik bijna denken, alhoewel, mijn zoon was vroeger niet weg te denken van de treinen maar nu heeft hij andere interesses.
Maar bij mij is het dus ingelepeld als ik klein was, we hadden een verwarmde kelder en daar stond een Marklin baan. Uren speelplezier heb ik er gehad, niet echt hoogstaande modelbouw, verschillende ovalen in elkaar en rijden maar, scenery was toen niet zo belangrijk.

Met ouder worden is het virus wat gaan slapen, maar met de geboorte van mijn zoon was het er weer. Mijn vrouw lag in de materniteit en ik stopte even bij "hobby Verborgh" voor de nieuwe Marklin catalogus en dan is het echt begonnen.

Het Marklin M materiaal dat ik van mijn vader had begon een beetje oud te worden, de C sporen waren hun opmars aan het doen, tijd om te veranderen.
Mijn eerste poging tot een baanbouw was met C-sporen en de 8081 centrale, direct de stap gezet naar digitaal rijden, als je (her)start is dat mijn inziens de beste oplossing.
Al vlug hoorde ik over het bestaan van clubs, een logische keuze was AMSAC daar ik in Gent woonde...

Na enkele jaren beslisten we echter te verhuizen naar Puurs, na de verbouwingen had ik een hobbyruimte, tal van mogelijkheden dus.
Het bezoeken van de club begon door de afstand te verwateren.

Bij toeval (lees ik miste mijn treinverbinding in Sint-Niklaas naar Puurs) zag ik licht branden in MSC Het Spoor, de club was mij reeds gekend door enkele bezoeken tijdens opendeurdagen, tijd voor een bezoekje dus. De week nadien was ik lid van de club . Een echte aanrader om tal van info en technieken te leren. Youtube, fora of andere bronnen helpen zeker ook, maar dingen zien en workshops zijn toch juist het ietsje meer.

Veranderen van spijs... 

Het begon met Marklin M-rails, even de stap naar C-rails en dan de logische stap naar K-rails. K-rails heeft zo zijn voordelen, flex rails van 9°cm en iets leuker is om realistische beddingen te maken. Mijn eerste afgewerkt "minibaantje" zag het daglicht. "Pierre le Port" (160x60cm), de baan was te bezichtigen op verschillende beurzen (MSM Expo, Mobexpo, Rail,...) en behaalde zelf een 2de plaats op de MSM minibaantjes wedstrijd 2014.

AC techniek heeft zo zijn voordelen, maar heeft ook nadelen. Zo is het ivm kortsluiting gemakkelijker met AC te werken, maar de keuze van sporen en wissels is beperkt.

Tijd om iets nieuws te proberen.

De volgende baan werd "Puurs Museumbaan" (250x60cm), een DCC baantje met Peco Finscale code 75 sporen, in 2018 was het première van de baan op MobExpo, nadien te bezichtigen op MSM Expo en Genk...
Maar we staan niet stil, een collega modelbouwer had "Spoorwegaansluiting Duvel Moortgat" (250x60cm) gebouwd en het idee ontstond om de 2 banen te verbinden aan de hand van het "Station Puurs" (500x60cm). Het resultaat; een 12m50 lange baan dat 3 maanden tentoongesteld stond op de Expo "150 jaar station Puurs". Na Covid-19 zal de baan hopelijk te zien zijn op verschillende beurzen.

Maar tijd om stil te zitten is er niet, het volgende project heeft reeds het daglicht gezien, een naam is nog niet gekend, maar het wordt een 009 baan, de schaal is vooral gekend in UK, 1/76 op 9mm spoor, smalspoor dus. Het project wordt zoveel mogelijk zelfbouw.
Ondertussen komen er hier en daar eens kleine projecten aan bod, een kerstbaantje in schaal H0e (1/87 smalspoor 9mm) om deel te nemen aan de wedstrijd van Loco-Revu.

Een mens moet bezig blijven :-) 

Zelfbouw... 

Het leuke aan de hobby vind ik het bouwen, van houtwerk, elektriciteit en elektronica tot de scenery, we moeten van alle markten thuis zijn.
Dit zorgt voor een grote variatie in ons hobby. Huizen worden gebouwd uit plasticcard, een vel plastiek, een mes, een lat en wat lijm en je bent vertrokken.

Alles wat je maakt is uniek. Een kwestie van er eens aan te beginnen. Bomen en struiken zijn er tal van technieken, er is geen goede techniek, enkel een dat u het best past en je zelf graag doet. Zo maak ik loofbomen met sisal touw en seconden lijm of sparren met Balsahout en ijzerdraad.
Dit geeft mij de meeste voldoening, wel monnikenwerk als je een bos wilt maken, maar zonder geduld kan je best een ander hobby zoeken

Een lasser op de baan, een TV simulatie, pinkende lampen (vb Andreaskruis), deuren die open en dicht gaan,... wordt allemaal aangestuurd met Arduino's, tal van mogelijkheden en bereikbaar voor iedereen, je heeft geen elektronicus te zijn.
En tegenwoordig is 3D printen niet meer weg te slaan, dit opent een zee van mogelijkheden, kan je het niet vinden op het net, dan even tekenen en je bent vertrokken.

De virtuele club... 

Tja mijn passie delen met anderen, daar zeg ik geen nee tegen. Kennis delen komt van de 2 kanten en hoe meer we weten hoe beter we worden, niks dan voordelen dus.

Contact... 

Heb je vragen aarzel niet contact op te nemen!
Dit kan via de website of mail info.maytrain@gmail.com.
Maar het kan ook via mij FB pagina's waar de bouw van mijn banen volledig te volgen is
https://www.facebook.com/May-Philippe-Modelbouw-treinen-105325804634005
https://www.facebook.com/PuursMuseumbaan