Waarde-bepaling van materiaal

08-08-2020

Vaak krijg ik de vraag van vrienden, familie of kennissen: wat is dit nu juist waard? Er is een tijd geweest dat modeltreinen een winstgevende investering konden zijn. Nu is dit al veel minder het geval. Waarom? Dit kan je hier lezen.

Vraag en aanbod

Zoals zo vaak zal de waarde van een object bepaald worden door het aanbod en de vraag. Wat betekent dit concreet? Heel simpel we nemen het voorbeeld van rode appels. (Het kunnen ook groene peren zijn... het is maar een fictief voorbeeld). Stel: je woont in een buurt waar jij en je buren heel veel appelbomen hebben staan. Omdat er veel overvloed is, besluit je om je appelen te gaan verkopen aan €1 het stuk (Beter dan ze wegsmijten, we zijn geen verspillers). Vermits je buren met hetzelfde probleem zitten, besluiten zij ook om hun appelen te verkopen. Het gevolg: 50 kilo appelen te koop. Je laat je prijs zakken, want je wilt ze nu ook niet weggooien... de buren doen hetzelfde. De verkoop draait vierkant.
Op een gegeven moment zijn er al een heel pak appelen verkocht en wenst er iemand van de familie toch nog 10kg, om appeltaarten te kunnen bakken. Omdat er nu ineens een tekort is (en ze bij jou je overblijvende 5kg al gekocht heeft), gaat ze bij de buren die nu ineens €5 vragen...

Het is een dom voorbeeld, heel simplistisch. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende; er is een gouden regel die zegt hoe meer aanbod van een product en hoe lager de vraag, hoe kleiner de kans dat iets verkocht wordt aan een grotere meerwaarde. (De officiële definitie luidt als volgt: De wet van vraag en aanbod houdt in dat op een competitieve markt de prijs van een product tot stand komt onder invloed van het handelen van kopers (vragers, consumenten) en verkopers (aanbieders, producenten). De prijs evolueert hierbij naar dat niveau waar gevraagde en aangeboden hoeveelheden aan elkaar gelijk zijn).

Maar wat betekent dit nu voor onze treintjes?

Modeltreinen als investering

De vraag is natuurlijk: heeft het nog zin om treinen te verzamelen met het oog op winst op lange termijn? Ik spreek bewust over lange termijn, want weet dat treintjes vandaag kopen om morgen terug te verkopen helemaal geen meerwaarde zal garanderen. In tegendeel: zoals bij alles zal er vermoedelijk eerst een daling van waarde zijn om dan op termijn tot een zachte stijging te komen. De kans bestaat dus dat de waarde hoger wordt, hoe langer men wacht. Ook al is dat geen garantie. Het omgekeerde geld dus ook: het verleden is geen garantie voor de toekomst.

Het antwoord is dus nee... spijtig genoeg zijn deze tijden voorbij. Dit is een vaststelling die ik zelf heb gemaakt een aantal jaren geleden. Dit heeft te maken met een heel pak factoren (ook weeral vraag en aanbod), maar ook met de verzadiging van de markt vanuit China (mindere kwaliteit) en de verminderde interesse in het verzamelen en het modelspoor.

Betekent dit dan dat al mijn spullen niets meer waard zijn? Uiteraard niet. Je zal van sommige zaken veelal nog een prijs krijgen die in de buurt komen van de origineel aangekochte prijs indien ze in heel goede staat, onbespeeld en in de originele verpakking aangeboden worden, uiteraard. Reken voor Märklin materiaal in A+++ (uitstekende nieuwstaat, met alles er op en er aan zoals het nieuw was) dat je gemiddeld nog 90% van de nieuwprijs na 10 jaar zal terugkrijgen. (Opgelet: we houden hierbij geen rekening inflatie etc. Weet dat de waarde van geld nu misschien veel minder of meer waard is dan binnen 10 jaar).

Toch nog verzamelen om de waarde?

Het kan hoor. Ik ga zeker niet het tegendeel beweren. Maar hoe kan je dit dan best aanpakken. Ik kan je alvast enkele tips proberen te geven.

1) Koop 2de hands (zoals zo vaak verliest een product bij het verlaten van de winkel al een minimale waarde van x% dit is bij modelspoor niet anders). Soms koop je zaken van iemand aan een goede prijs omdat deze er gewoon vanaf wilt. (Geluk moet je dus ook soms hebben).
2) Koop je niet 2de hands, kijk dan goed uit naar promoties. Maar opgelet: hier geld soms ook dat de zaken die in promotie worden aangeboden, dit meestal met een reden zal gebeuren (laatste model in de vitrine... misschien verkleurd? Originele verpakking ontbreekt. Schade aan een buffer....).
3) Zorg dat je model in perfecte staat is bij aankoop en zeker compleet.
4) Bewaar je model op de correcte manier en op een goede plaats (dus niet in een kartonnen doos in een vochtige kelder, maar ook niet in een vitrine kast op een spoor vlak in de zon).
5) Zoek naar gelimiteerde versies (speciale uitvoering in kleinere oplages aangeboden).
6) Kijk regelmatig op 2de hands, markplaats, catawiki... hou bij wat deze modellen gaan, als ze te koop worden aangeboden. Kom je ze helemaal niet tegen, dan kan dit 3 zaken betekenen: of iedereen die ze heeft kent de waarde en daarom komen deze (nog) niet op de markt of ze zijn zo uniek, dat ze niet worden aangeboden (heel interessant dus) of niemand heeft ze nog omdat ze van slechte kwaliteit waren en daarom worden ze niet vaak meer aangeboden.
7) Blijf bij de grote merken. Als ik iets geleerd heb: blijft van de onbekende merken weg en probeer het risico te beperken tot de gekende grootmerken. Opgelet: deze kunnen ook door faillissement en/of overname een waardevermindering doorgaan. In sommige gevallen kan dit dan weeral een meerwaarde zijn!
8) Sommige modellen kregen een meerwaarde door een fout in het model. Een logo dat in spiegelbeeld staat en dat door de leverancier niet werd opgemerkt bijvoorbeeld. Een bekend voorbeeld hiervan: Märklin (H0) Type 204.008 NMBS (3066). In 1987 bracht Märklin deze loc opnieuw uit, maar met gevleugelde wiel naar rechts in plaat van naar links. Weet dat de originele versie met het correcte logo ongeveer een €75 gaat in goede staat. Deze met het omgekeerde wiel kan tot 3x dit bedrag gaan. Ook hier als er een liefhebber voor is natuurlijk.
9) Er bestaan boeken waar je de waardes kan terugvinden zoals Koll's; Deze zijn prijzig en wat mij betreft ook niet altijd accuraat. Maar het loont wel de moeite om deze prijzen eens te vergelijken.
10) Verkopen in een lot, leidt in de meeste gevallen tot een sterk verlaagde opbrengst. Je kan beter je tijd nemen en alles stukje per stukje verkopen. Begin met wat voor jou de minste waarde heeft.
11) Indien je waardes bijhoudt in een lijst, hou er dan ook rekening mee dat vraagprijs niet hetzelfde is als effectieve verkoopprijs. Om goed te zijn zou je dus naar de biedingen na verkoop moeten kunnen gaan kijken. Helaas kan je deze niet altijd zien. Daarom kan het hoogst uitgebrachte bod soms ook wel al indicatie werken. Werk daarom ook steeds met minimaal 5 waardes om een gemiddelde te nemen. Hier geld dus ook: hoe meer, hoe beter.
12) Waarde is relatief: financiële waarde kan laag zijn, maar voor jou kan deze veel (emotionele waarde) hebben. Helaas zal de koper hier geen eurocent meer voor geven. Hou hier rekening mee bij de verkoop om teleurstelling tegen te gaan.
13) Tot slot: doe het niet voor het geld, maar voor het plezier van de hobby. Het zoeken, verzamelen, onderhouden... de meerwaarde is een extra. Ik heb al vaker plezier gehad om iets te verkopen onder de prijs die ik in gedachte had, aan een beginner dat dit of dat type loc al altijd zocht en hem dan bij mij kon kopen voor redelijke prijs. Dit geeft ook voldoening. Weet dat onze hobby enkel op deze manier kan blijven voortbestaan. Als het een elitaire en dure hobby wordt (duur is 'm zowieso al), dan bestaat de kans dat er veel mensen en ik denk dan voor aan jongeren gaan afhaken.


Succes!


Opgelet: deze tekst is louter informatief, ik heb hier zelf geen voor-en/of (hopelijk) nadeel aan. Het kan perfect zijn dat wat ik schrijf, morgen al niet meer van toepassing is door externe omstandigheden. Neem mijn tips dan ook niet als vuistregel, maar als richtlijn. Ik wil altijd vrijblijvend ook wel raad geven, indien je iets wenst te verkopen. Verkopen kan ook gratis en vrijblijvend, nog steeds via deze blog. Contacteer mij voor mee info.

In bijlage een voorbeeld bestandje dat jullie vrij mogen gebruiken. De ingebrachte loc's zijn niet niet in mijn bezit (of toch niet aan die prijzen verkregen).