Waar halen onze leden "de mosterd" voor hun baantjes?

04-04-2021

Een baantje bouwen, een diorama maken... voor velen onder ons iets waar ze ooit al aan begonnen zijn of zelf nog mee bezig zijn. En heel regelmatig zie je zaken voorbijkomen waarvan je zegt: "Wauw! Maar hoe komen ze er toch bij?" Wel, voor zij die zich afvragen waar onze leden soms hun inspiratie vandaan halen, hebben we in dit artikel een dialoog gestart tussen de leden. Het is een iets andere vorm van artikel... we wilden dit ook eens op een andere manier brengen.


Sven Vandersmissen (sv): "Mijn inspiratie haal ik voornamelijk van het internet... ik zoek naar foto's van voorbeelden en probeer deze dan te verzamelen tot ik iets heb waar ik verder mee kan. Ook tijdschriften zijn een grote bron van inspiratie. Nu moet ik wel zeggen dat ik buiten een beetje verweren, nog niet heel veel zelf gemaakt heb. Mijn Time-saver-project, zal dus het eerste project zijn waar ik mijn gezochte inspiratie op kan loslaten. Maar wat mij betreft kan het ook fictief zijn... zij het dan wel gebaseerd op een combinatie van losstaande stukje, die dan als een fictief geheel worden samengebracht."

Philippe May (pm): "Tja, waar haal ik mijne mosterd? Eigenlijk begint het bijna altijd wel met iets dat ik in het dagelijks leven heb gezien. Dit is de trigger en dan wordt het zoeken naar info om het verder uit te werken. Het internet is een goudmijn aan info, na wat zoeken heb je gevonden wat je nodig hebt.
Deze info samen met een vleugje fantasie en je bent vertrokken. Doel is steeds de sfeer te creëren van wat je hebt gezien, doch het stukje vrije interpretatie vind ik even belangrijk... Als er maar plezier is."

Tim Somers (ts): "Mijn bron van inspiratie? eerst en vooral iets dat in mijn interesseveld ligt, dus smalspoor, NMBS tijdperk III en SNCF. Soms kom je onderwerpen tegen of gelijkgezinden met dezelfde interesse waardoor de inspiratie gemakkelijker beschikbaar wordt.
Een van mijn eerste projecten, Saints amis sur Mer (Frans Smalspoor) is uiteindelijke gestart na het sjaak maken van een fles Calvados, samen met Jeroen. Hoe leger de fles was, hoe meer er op papier kwam te staan. Met het uittekenen van het plan, was ook het internet en de gezamenlijke bibliotheek een redding. Voie Libre & Loco Revue zorgde voor inspiratie. Een uitstap naar de museumlijn van de Baai van de Somme deed de rest. Op 4 maanden tijd was Saint Amis Sur Mer een feit."

sv: "Bedoel je dat de basis altijd wel wordt gebouwd op iets wat je hebt gezien? Of bouw je altijd volledig naar voorbeeld. Wat sfeer creëren betreft: dat is vermoedelijk het moeilijkste aan het bouwen van een mooie baan. Misschien een vraag naar iedereen: wat is de truck nu juist om dit correct over te brengen?"

ts: "Kijken naar voorbeelden! Naar buiten gaan en je ogen de kost geven. Als je een baan wil maken die zich in het verleden ligt, dan is goede documentatie een must.
Boeken van een heemkundige kring, oude postkaarten,... Allemaal een bron van informatie."

Patrick Raes (pr): "Ik kijk vooral naar het grote voorbeeld. Meestal hou ik het vrij simpel van plan maar het moet wel realistisch overkomen. Internet: een goede bron voor informatie. Maar ook de boeken o.a. van Nicolas Collection. Vele foto's van natuur en spoor waar je ook veel van opsteekt. En ook kijk ik wel graag eens naar filmpjes van Geert Charita. Leuke site is "Sporen met Rob". Veel info en daar kun je wat mee doen."

sv: "Het echte voorbeeld is natuurlijk de referentie, maar het is niet altijd mogelijk om juist dat stukje dat je wenst te bouwen, te kunnen vastleggen (omdat het in het verleden ligt bijvoorbeeld). Ik geef een praktisch voorbeeld: ik ben op zoek naar een loods op een klein rangeer baantje in Duitsland, rond 1990 (het mag er 5 jaar naast zijn). Ondertussen is er al zoveel veranderd, dat dit nog heel moeilijk te vinden is in het echt. Daarom zijn boeken en het internet een echte schat aan informatie. Goede tips trouwens, Geert Charita en "Sporen met Rob" kende ik zelf nog niet.
Wat begroeiing en planten betreft kan je beste eens gaan wandelen en goed letten op details. Hoe staan bomen bij elkaar, waar heb je open plekken, waar verkleurd het gras en waar heb je bijvoorbeeld plassen. Het zijn soms deze details die het verschil maken op een baan. Nu ja, makkelijker gezegd dan gedaan, mij is het tot nu toe nog niet gelukt om dit over te brengen...
Misschien moet ik er ook wel eerlijkheidshalve bij vertellen dat ik veel van jullie leer... dat is ook een bron van inspiratie."

ts: "Hoe verzamelen jullie deze informatie? Ikzelf werk op twee manier, Ik heb een scrapboek, waar ik al mijn foto's inplak en een pinterest kanaal waar ik ideeën en foto's op verzamel."

sv: "Ik heb een hele leuke site gevonden, waar je "moodboards" kan maken (Adobe Spark). Dit is echter meer geschikt voor het verzamelen van informatie voor 1 of meerdere baantjes. Andere zaken bewaar ik in mapjes op de pc. Buiten boeken en tijdschriften, dus zoveel mogelijk digitaal. En voor de clubleden, sinds kort, kunnen we dit ook bewaren en delen via onze Google-Drive."

ts: "Zijn er plannen om een modelbaan naar realiteit te bouwen bij iemand? Zelf zit ik nog in gedachten met 2 projecten (Antwerpen geïnspireerd). Eentje is Antwerpen Vlaamsch Hoofd, maar hier is rollend materiaal het probleem Tijdperk II. Een ander project is Antwerpen Rijnkaai of Red Star Line! De documentatie groeit met de jaren.. Nu de durf nog.. en de nodige technieken onder de knie krijgen."

sv: Ik hoorde onlangs iets vallen over een metrostation (bij verschillende leden). Dat boeit me ook wel. Misschien een eerste baantje onder clubleden?

Kris Wauters (kw): Ik haal mijn mosterd bij mijn vrouw op't werk, en dan nog liefst die van DL :-) Alle gekheid op een stokje, ik heb al gaandeweg geleerd waar ik informatie kan halen. In den beginne keek ik vooral naar andere modelbanen via fora, maar al gauw begon dan de vele gemaakte fouten op te vallen. Niet iets om van te leren dus (alhoewel). Ook was dit een verkeerde insteek, van modelbanen op zich kan je veel techniek en tips en truckjes leren, maar je moet je natuurlijk eerst een beeld kunnen vormen van het "echte voorbeeld".
Al gauw werd duidelijk dat ik een enorme voorliefde had voor Duitsland, tijdperk III.
De "locatie" geeft een enorme gevarieerd beeld, en het tijdperk geeft vele mogelijkheden voor een diversiteit aan rijdend materieel. Ondertussen zakken wij bijna steevast af naar Duitsland voor onze vakanties. In den beginne vooral zuid-Duitsland, maar de laatste jaren trekken we steeds Oostelijker. (Buiten Hamburg met z'n MiWuLa, zegt noord-Duitsland ons eigenlijk weinig)
Ik trek elk jaar enkele duizenden fotos tijdens vakanties, als naslagwerk.

Niks is er beter dan je enkele dagen op rij te kunnen focussen op het "echte voorbeeld", gepaard aan ontspanning, lekker eten, en mooi weer ...

sv: Amen! Dit is iets waar ik de laatste jaren ook werk van maak. Heel leuk... alleen moet moeder-de-vrouw dan af en toe een omgekocht worden. :-) 

De meeste van die foto's kan je op onze blog vinden. In den beginne was ik vooral gefocust op het technisch aspect. vooral gebouwen dus, en welk soort bovenleiding enz ... Dat soort dingen dus. Ondertussen hebben we geleerd dat het "natuurlijke", een grote rol speelt uiteraard, dit is uiteindelijk de hoofdmoot van je baan hé. Daarom trekken we nu dus ook vrij veel foto's van natuur. Eigenlijk is dit allemaal een leerproces, en zal de praktijk nog moeten uitwijzen hoe goed ik die opgedane "kennis" kan omzetten in H0. Daarvoor zijn websites en forums uitermate geschikt, om tips en trucks op te doen. Want het is niet omdat je een duidelijk beeld hebt van hoe je iets wil vormgeven, dat je het ook nog uit je vingers kan laten vloeien.
Uiteindelijk komt alles wel op één punt uit, en blijf ik bij mijn oude vertrouwde uitspraak: google is mijn bijbel ! Want zelfs voor die reizen, moet je eerst wat onderzoekswerk doen, en dat "onderzoek" gebeurt via ... Juist ja ! Google dus. Alles is steeds terug te herleiden tot één startpunt: Google :-) Zonder internet zouden vele modelbanen er niet zo gedetailleerd uitzien als nu het geval is ...


Roderik Vanderkelen (rv): Inspiratie zit in mijn geval vooral in de realiteit. Mijn eerste baan was een zo getrouw mogelijke kopie van de tramterminus in Ninove. Als kind vertelde mijn grootvader eens over de tram die voor zijn boerderij passeerde en dat die steeds stopte toen mijn peter met zijn paardenkar moest binnenrijden. Niet alleen was over de tram in Ninove op internet heel wat info over te vinden, mijn vader en nonkel kenden die omgeving als hun broekzak en konden op de foto's die ik vond zelfs auto's aanduiden en hun eigenaars opnoemen. Ook heel wat details die niet op de foto's stonden hebben ze me doorgegeven.
Voor we kiest om de realiteit na te bouwen is een heemkundige kring eveneens een grote bron van info. Die leden verzamelen heel veel informatie en delen die ook heel graag. Dikwijls hebben ze een uitgebreid foto-archief.

Tramliefhebbers kunnen terecht bij Mupdofer in het Merode station in Brussel. Die hebben het grootste archief van België over alles wat te maken heeft met trams. Plannen, foto's, boeken, noem maar op. Regelmatig organiseren ze opendeurdagen...
Maar eigenlijk is een eenvoudige foto of één enkele zin van een mede-modelbouwer al genoeg om een hele reeks ideeën op gang te brengen. Soms zie je een leuke foto op Facebook, waar heel wat groepen foto's delen. Zo wissel ik regelmatig beelden uit met een vriend van mij die soms heel inspirerend kunnen zijn om een plezant detail in een baan te steken die het weer wat unieker maken.
Boeken, tijdschriften, tv-reeksen en soms het proberen combineren van 2 interesses kan tot leuke hersenspinsels leiden. Mijn huidige baan 'Jimm Limonade' is gegroeid uit mijn interesse voor oude reclames uit de jaren 50-60 en wat ik daar mee kom.
Of gewoon averechts willen zijn... Janakpur Railway was indertijd ontstaan doordat Bjorn en ik op zoek gingen naar de slechtste spoorlijnen ter wereld en zo op een aftands lijntje uit kwamen dat jaarlijks toch nog miljoenen mensen vervoerde... Of Bouillière, bij het module-project van Saroulmapoul, was ontstaan uit het tegendraadse idee dat ik in plaats van de beperkte oppervlakte uit te breiden met een uitbouw vooral een beperking koos door zelfs nog in te perken. Daarvoor had ik een station nodig met een extra verdieping en dat werd Bouillon.

Momenteel speelt het idee om een houtzagerij-meubelmakerij (want ik bouw graag meubeltjes) te bouwen en dat combineren met een tramaansluiting. En een rangeerpuzzel (Inglenook) is bijna geboren.


Wat ik zelf onthouden heb uit dit artikel: Ne goeie Calvados kan wonderen doen en de mosterd van Devos Lemmens is den beste mosterd... Maar dit is uiteraard niet waar het ons om te doen was. We hoopten om met dit artikel jullie misschien op weg te kunnen helpen of aan inspiratie te helpen om zelf aan jullie baantje te beginnen. De meeste zaken zijn "gelinkt". Je kan dus doorklikken naar de pagina's waarover spraken. Hebben jullie ook leuke ideeën? Deel ze dan gerust met ons via FB en misschien maken we dan wel nog een vervolg aan deze reeks.