Nen Traxx... da is de "Max"

03-10-2021

Moderne locomotieven spreken voor sommigen onder ons niet echt tot verbeelding. Want, geef zelf toe, wat is er mooier dan een prachtige brullende oude dieselloc (of voor sommige een stomer)? En toch kan je er niet om heen: Vandaag zien we meer en meer elektrische locomotieven op ons spoorwegnet. En ok, ze zijn niet allemaal even "spannend"... maar dat er veel verschillende livreien zijn (en dat deze ook nog in model worden uitgebracht), maakt het dan net juist dat iets leuker voor ons, hobbyisten. Alleszins toch voor mij.


Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility 

Wat? Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility... afgekort Traxx. Misschien best even kaderen waarover het juist gaat. Ergens eind jaren 90, gaf de DB opdracht aan de industrie, om een nieuwe locomotief te laten ontwerpen/bouwen, ter vervanging van de locomotieven zoals bijvoorbeeld het type 103, 111, 118.2 en 120 (Er waren er meer... ik weet alleen niet juist welke nog).
De nadruk moest eigenlijk liggen op een locomotief die qua basis modulair zou gebouwd worden en die daardoor ook als basis flexibel inzetbaar zou kunnen worden. Voor de mensen die iets van wagens kennen: Volkswagen deed dit in het verleden ook al met hun MQB-platformen. Deze "chassis" waren in basis allemaal gelijk qua opbouw en konden mits heel eenvoudige aanpassing voor verschillende modellen gebruikt worden.
Het grote voordeel van zulke systemen is dat je maar 1 basisontwerp hebt, dat je zowel kan gebruiken voor e-loc, als voor een diesel-loc, als voor een hybride-loc. Hybride-loc???? Ja, deze bestaan ook. In het vakjargon worden deze gebruikt voor de "last-mile-deliveries" bij klanten waar het laatste stukje niet geëlektrificeerd is. Heel simpel uitgelegd, deze loc zal het grootste stuk onder spanning rijden en zal het laatste stukje overschakelen op zijn dieselmotor om zo tot bij zijn eindbestemming te komen. Het werken met zulke modulaire chassis heeft ook gevolgen op de kostprijs in aankoop, maar ook in onderhoud (veel stukken kunnen hergebruikt worden onderling). En dus bouwde Bombardier de TRAXX.

©Bombardier Transportation
©Bombardier Transportation

Europese eenheidsworst 

Ik hoor het velen onder jullie al denken... "Wat is daar in godsnaam nu leuk, interessant of mooi aan?" Het zal jullie niet verbazen, maar niet enkel de DB plaatste bestellingen bij Bombardier. Heel veel maatschappijen, waaronder ook leasemaatschappijen, zagen hier een enorm voordeel in. Met als gevolg dat er in heel korte tijd, heel veel TRAXX locomotieven rondreden op het Europese net, alsook in België. Deze loc werd ook meestal voorzien van het typenummer 185 als het over de e-loc ging.
Ondertussen zijn er al meer dan 2.300 van deze locomotieven verkocht wereldwijd (ik vermoed dat 3/4de daarvan in Europa rondrijdt) en is er al een 3de versie uitgebracht, de TRAXX 3.

Maar om dan terug te komen op het feit waarom dat deze dan wel zo interessant kan zijn... door het liberaliseren van de spoorwegen, komen er de laatste 15 jaar heel veel buitenlandse maatschappijen over het Belgische spoorwegnet. Ook het toenemende aantal "prive-maatschappijen" zorgt voor een enorme toename van het verkeer op het Europese spoorwegnet. En... ja ook de TRAXX is dus enorm sterk vertegenwoordigd. En laat het juist dat zijn wat de meeste modelspoorfabrikanten correct hebben opgevat: 1 mal... veel verschillende firma's, heel veel verschillende livreien.

Van het grote voorbeeld, naar het kleine voorbeeld

Piko, Märklin, Roco, ACME, Brawa... sinds kort ook B-models, hebben dit type loc in schaal H0 in het gamma. De ene al beter afgewerkt dan de andere, de ene al correcter dan de andere. Maar daar maal ik zelf niet echt om.

Uit de eigen collectie

Gedurende de enkele jaren dat ik terug begonnen ben, heb ik er toch zelf enkele kunnen verzamelen (met als doel ze ooit op de grote baan te laten rondbollen). Hierbij de enkele die ik bezit.

Piko 57235 - BR 185 RAG
Piko 57235 - BR 185 RAG
Märklin 36853 - BR 185 - 185 523-8 - CFL
Märklin 36853 - BR 185 - 185 523-8 - CFL
Märklin 36850 - BR 185 - 185 052-8 - DB
Märklin 36850 - BR 185 - 185 052-8 - DB
Märklin 36644 - BR 186 - 186 293-7 - Lineas
Märklin 36644 - BR 186 - 186 293-7 - Lineas
Piko 96742 - BR 186 - 186 - 146 - Captrain
Piko 96742 - BR 186 - 186 - 146 - Captrain
Piko 59858 - BR 186 (Reeks 28) - 2802 - NMBS
Piko 59858 - BR 186 (Reeks 28) - 2802 - NMBS
Piko 97747 - BR 186 (Reeks 28) - 2844 - NMBS
Piko 97747 - BR 186 (Reeks 28) - 2844 - NMBS

Tot zover mijn bijdrage over dit type loc. Zoals reeds aangegeven: niet de meest spannende of knappe loc, maar hij heeft toch mijn aandacht getrokken (zeker in de witte livrei van NMBS of de donkere livrei van Lineas). Hopelijk heb ik via deze weg mijn interesse in deze loc, kunnen overdragen naar enkele lezers.


Sven Vandersmissen

Traxx-lover/ Trekker VMSC De Locloods

"Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding." - Erasmus