Platte wagon op draaistellen ASVI Deel 2

28-01-2021

Het voordeel van een kleine, actieve en virtuele club is uiteraard dat je veel zaken kan bespreken onderling, wanneer je dit zelf wenst. Onze WhatsApp-groep staat iedere avond vol met zowel modelspoor als niet modelspoor-gerelateerde zaken. Soms gaat het over een 3D-print, over de opzet van een automatisering van een loc of zelf de renovatie van gebouwen op een bestaande baan. De liefde voor deze hobby zit heel diep verworteld bij de leden en dat merk je aan al de knappe zaken die je ziet voorbijkomen. Kopen? Nee, alleen als het niet zelf kan gebouwd worden. Wat je zelf doet, doe je immers beter en dat mag je bij Roderik wel heel letterlijk nemen. Hoe hij dit juist doet, lezen we in dit 2de deel van zijn verhaal over de platte wagon op draaistellen van de ASVI.


Aan de slag!

Ik tracht zo goed mogelijk alle maten van de te kleven plasticard op te geven. Deze zet ik tussen haakjes. (D = dikte, B = Breedte, L = Lengte en H = Hoogte)

Allereerst hebben we een goeie basis nodig. Deze bestaat uit een stuk plasticard van 1,5mm dik (16mm B - 126mm L), dat er vooral moet voor zorgen dat de wagon mooi recht blijft en eveneens voldoende oppervlakte biedt bij het lijmen van de strips of 'planken' waar we het dadelijk gaan over hebben.

Links en rechts van het centrale stuk van 1,5mm werd, over de lengte, een strook van 1mm dik (3mm H & 126mm L) gekleefd die de draagbalken van het echte model zullen voorstellen. Deze draagbalken, waarvan er eigenlijk 4 zouden moeten zijn, krijgen links en rechts verbredingen. Daarom zie je aan beide zijden van het model 6 uitsteeksels (1mm D x 3mm H & 3,5mm B). En natuurlijk 2 kopplaten (0,25mm D x 3mm H & 25mm B) waar achteraf de buffers en de remmersstoel zullen komen.

Op de linkse foto ligt tussen beide modellen een hoopje 'planken'. Deze zijn gesneden uit plaat van 0,25mm dik (25mm L & ±3mm B). Hier heb je er ongeveer 44 van nodig. Er werd door enkele modelbouwers die het bouwen gevolgen voorgesteld balsa-hout of iets dergelijks te gebruiken maar spijtig genoeg had ik geen hout  op voorraad dat dun genoeg was. Heb je dat wel ter beschikking, maak er dan gerust gebruik van. Een andere oplossing zou zijn er met een staalborsteltje nerven in krassen was hier was ook dat geen optie want de plasticard begon onmiddellijk te krullen. De planken dienen ook niet allemaal even recht te liggen en je kan ze zelfs met een mes bewerken zodat er hier en daar een stukje ontbreekt. Deze wagons kregen het in werkelijkheid soms hard te verduren en er sneuvelde regelmatig wel eens een plank. Wil je diezelfde look imiteren, dan kan je dat op deze manier proberen.

We hebben nu nog 2 details nodig om de basis van de wagon af te werken. Aan beide zijden van de plankenvloer kleven we over de ganse lengte nog een profiel plasticard (Slaters 1003 - 0,25 x 0,6mm strip) dat het L-profiel moet voorstellen waar de planken aan de buitenkant van de wagon op rusten.

Zover staan we nu. Volgende stap worden de draaistellen. Allereerst ze bouwen en daarna zorgen dat ze vrij en gecontroleerd kunnen draaien.


Deel 2 was relatief kort, doch niet minder interessant. Het vervolg volgt in de loop van de volgende maand. Zoals zovelen onder ons, is Roderik ook nog bezig met andere leuke projecten. Een verslag hiervan zal vermoedelijk in de loop van het jaar ook nog volgen.

Roderik Vanderkelen

Auteur/Tramliefhebber