Club-interview: Treinclub "De Dwarsliggers" uit Zeebrugge

22-12-2020

Voor ons tweede interview, gaan we richting West-Vlaanderen. In Zeebrugge vinden we de club van onze kameraden van de treinclub "De Dwarsliggers". Als er een prijs voor originaliteit qua naam zou uitgereikt worden, dan is dit zeker een grote kanshebber. Een groot geluk: ze lagen niet dwars om mee te werken aan een interview... in tegendeel. Hierbij het interview. Veel leesplezier!


Facts and figures:

Ontstaan: Opgericht begin 2000
Locatie: Zeebrugge
Aantal leden: 10
Aantal banen: 3 vaste banen en momenteel 3 expobanen
Lidgeld: 75€ per jaar
Website: https://www.dwarsliggers.be/
Contact: 
Billiet Hubert – 0474/64.95.64


Hoe kunnen jullie, jullie club het best omschrijven? Wat zijn jullie doelen als club? 

Gezellige pretentieloze club waar het bouwen van realistische treinbanen voorop staat. Het geheel van de treinbaan moet kloppen, de sfeer moet voelbaar zijn.

Spoor 0-baan en bar
Spoor 0-baan en bar

Welk voordeel hebben jullie tegenover andere clubs? Wat is jullie sterkste punt? (Waarom zou iemand moeten kiezen voor jullie club?) 

Wat onze naam reeds doet vermoeden (dwarsligger = anders dan de anderen, tegen de stroom ingaan) beschikken wij vooral uit wisselstroom treinbanen. Ons zeer mooi en gezellig geïntegreerde ingerichte bar rond de spoor 0-baan waar een warme sfeer van uit gaat. Iedereen voelt zich hier thuis.

Op welk publiek mikken jullie? 

Iedereen is welkom met een positieve ingesteldheid, iedereen kan leren van ons, wij kunnen leren van nieuwe inbreng.

Even over de baan of de banen? Welke schaal, tijdperk, 2- of 3-rail, welke landen, thema?

  • Baan 1 - schaal 0 of 1/43 ste in tijdperk III, NMBS in heuvelachtig landschap, lengte in U-vorm langs de wand 17 meter
  • Baan 2 - schaal HO op meterspoor (Hom) gemaakt op 2 vierkante meter een sneeuwlandschap in de Ardennen voor met NMVB-dieseltrams en een NMBS lijntje
  • Baan 3 - schaal HO, AC/digitaal en is een realistische kopie van Wiltz in Luxemburg in tijdperk IV met CFL en NMBS materiaal
  • Baan 4 - schaal HO, AC/digitaal en is een realistische kopie van Kautenbach in Luxemburg in aanbouw, tijdperk IV en sluit aan op Wiltz via een klimspiraal van 13 toeren
  • Baan 5 - schaal TT of 1/12O ste modulaire constructie voor lange treinsamenstellingen, kan qua tijdperk vanaf III tot VI gebruikt worden naargelang het in te zetten rijdend materieel. Deze TT-baan is naar DB/OBB landschapsvoorbeelden gevormd.
  • Vorige banen, niet meer in ons bezit waren: Verviers, Drübeck/Roycourt, SNCV/Charleroi, Kautenbach in N-schaal, ...

Over welke prestatie zijn jullie fier als club? 

Verschillende van onze banen werden reeds gepubliceerd in diverse tijdschriften: MSM, Miba, Rail Hobby en Continental Modeller. Sommige van deze banen zijn ondertussen verkocht.

Toekomstplannen als club? (Verhuis, nieuwe baan, organisatie van een beurs/tentoonstelling...). 

  • Vooreerst is er de afwerking van onze grote vaste baan Kautenbach als topprioriteit. Van zodra de elektriciteit en elektronica totaal zijn afgewerkt en getest kunnen we eindelijk beginnen aan het leukste onderdeel: bouwen aan de decor
  • Waarschijnlijk komt er een uitbreiding van de TT-baan
  • Het ontwerpen en bouwen van HO DCC-baan staat ook op de verlanglijst

Maak de zin af: "Wij zijn pas tevreden als..." 

Wij zijn pas tevreden als we als team samen al onze banen optimaal kunnen gebruiken op een respectvolle manier.

Wat moet bijblijven na het lezen van dit interview? Hoe moeten de mensen terugdenken ("O ja, da zijn die mannen van...). 

De gezelligheid en warmte van onze mensen en lokalen zorgen ervoor dat men graag terugkomt. Onze jaarlijkse expo/beurs in onze lokalen geeft bezoekers een positief beeld van de club. 

Opendeur
Opendeur

Leuke anekdote? 

Het spontane hulp aanbieden van verschillend gerenomeerde modelbouwers, die niet in de buurt wonen, om ons op de goede weg te zetten voor bepaalde technieken en ervaringen. 


Ook hier wederom een leuk voorbeeld van de leuke en warme clubs die ons landje rijk is. Zeker een aanrader om eens langs te gaan bij een opendeurdag. Wij zullen zeker eens een poging wagen om langs te komen. Alvast bedankt en nog veel succes met jullie aanstaande plannen en projecten!

Met dank aan Hubert Billiet en treinclub "De Dwarsliggers". Alle foto's hier vertoond zijn eigendom van treinclub "De Dwarsliggers" en mogen niet zonder schriftelijk akkoord van treinclub "De Dwarsliggers" gebruikt worden.