Een Kerstbaantje in een Pizzadoos (Deel 1)

20-12-2020

Dat modelspoorders heel creatief zijn, dat wisten we al langer. Maar in ons nog jonge clubje, zitten enkele straffe "Cracken". Hier stelt Philippe zijn micro Kerstbaantje voor. Dit baantje is voor 99% bestaande uit zelfbouw. Weet dat dit baantje momenteel meedingt naar een prijs in een wedstrijd in het vakblad Voielibre. We laten Philippe aan het woord.


Pizzadoos treinbaan bouwen in 7 dagen... 

Reeds enkele jaren zit ik met het idee om een baantje te bouwen voor onder de kerstboom tijdens de kerstdagen. Eindelijk is het zover, niet meer denken maar bouwen.

H0e (1/87 met smalspoor 9mm) is een ideale schaal om kleine baantjes te maken.
Een sporenplan maken was heel simpel, een simpele cirkel met diameter 28cm.

Voor de scenery, een berg, wat sparren en een hut, dit alles overgoten met wat sneeuw.
Tijd om aan de slag te gaan....

Sporen leggen

H0e is 9mm spoor of N-sporen, daarvan had ik er nog liggen.
Met een flex spoor van 90cm kan een cirkel gemaakt worden van 26cm diameter.

De sporen heb ik op een aparte bedding geplaatst zodat er geen beperkingen zijn voor de scenery. Nu de sporen liggen, de elektrische aansluiting is aangebracht is het tijd om even te testen of de loc door deze korte bochten kan rijden... 

Houten structuur

De houten constructie (berkenmultiplex van 9mm, licht en stevig) is 32x32cm en heeft een afgeronde hoek om het allemaal wat speelser te maken.

De grondplaat is ongeveer 4cm van de onderkant geplaatst, dit om later de aansluitingen te kunnen plaatsen. De voorkant is gemaakt van 3,2mm lakboard dat ik nog had liggen. Een beetje houtlijm en wat spanvijzen doen wonderen.

Na de grondlaag is alles in het rood gespoten (het is kerst he 😊 )
Na de grondlaag is alles in het rood gespoten (het is kerst he 😊 )
De voorwand is enkele cm hoger zodat het treinspoor op een PUR-plaat kan aangebracht worden, dis is altijd leuk om makkelijk met hoogteverschillen te spelen, in dit geval komt er een klein beekje.
De voorwand is enkele cm hoger zodat het treinspoor op een PUR-plaat kan aangebracht worden, dis is altijd leuk om makkelijk met hoogteverschillen te spelen, in dit geval komt er een klein beekje.

Structuur

Met behulp van wat overschotjes PUR en een lijmpistool wordt de structuur van een berg aangebracht. 

Nu alles ongeveer een plaats heeft gekregen is het tijd op gips aan te brengen op de berg, ik heb daarvoor snelgips gebruikt. Beetje per beetje mengen is de boodschap...
Na het aanbrengen van de gips met natte vingers alles een mooie structuur geven. 

De baan wordt nog niet tot boven dicht gemaakt, eerst de binnenkant van de tunnel afwerken, sporen voorzien van ballast en een roestkleurtje geven. 

Tunnel

Voor de binnenkant van de tunnel heb ik architectenkarton gebruikt, na het verwijderen van een laag karton is het gemakkelijk om de steenstructuur aan te brengen met behulp van de achterkant van een cuttermesje. Eens dit is gedaan wordt alles in het grijs geverfd en voorzien van zwarte voegen en vervuiling. Misschien is dit wat overdreven daar de tunnel niet is verlicht, maar ja.... 

Nu de binnenkant van de tunnel klaar is (waar ik spijtig genoeg geen foto van heb gemaakt is het tijd om de berg te voorzien van plaaster.

3D print

Ondertussen heeft de 3D printer op basis van resin niet stil gestaan en is een locje afgeprint. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik het niet zelf heb getekend, maar gedownload van het net. Tekenen en bouwen zou In 7 dagen niet gelukt zijn en ik had toch een deadline te halen. 

De kast is gemonteerd op een Kato chassis (N-schaal) dat ik nog had liggen voor een ander project.
De kast is gemonteerd op een Kato chassis (N-schaal) dat ik nog had liggen voor een ander project.

Verder afwerken van de baan

Na wat testrijden kunnen de sporen worden voorzien van een laagje verf en ballast en kunnen we de witte gips een basis laag bruin geven.

En eens dit droog is: de sporen poetsen en testrijden. Daarna zien dat alles perfect kan rijden en dan kan de bovenkant van de berg worden geplaatst. 

Ik was iets te optimistisch in verband met de sporen en had beter aan de achterkant een luikje voorzien zodat ik de loc uit de tunnel kan helen als deze eens hapert.... Tja al doende leert men 😊

Eens de gips droog is, kan alles worden voorzien van een laagje verf: de stenen grijs en de grond waar gras komt bruin.

Eens de verf klaar is kunnen de rotsen verder worden geverfd. Met verdunde zwarte verf worden de barsten en kloven geaccentueerd. De stukken dat uitsteken worden met de "dry brush-techniek"* en witte verf bijgewerkt.

Het stukje treinspoor over de rivier wordt voorzien van een brugje, ook gemaakt uit architecten karton.

De brug wordt in grijs geschilderd, vervuild en de bruine stukken worden met houtlijm voorzien van statisch gras.

De zelfgemaakte sparren die ik eigenlijk voor een ander project hebt gemaakt, (een demo van deze sparren komt later nog aan bod op deze website) krijgen een plaats op de microbaan.

Het riviertje wordt voorzien van wat stenen en beplanting. Er wordt een laagje houtlijm aangebracht met een kwast om het water te simuleren. Eens de houtlijm droog is, wordt deze doorzichtig.


Deel 2 volgt dinsdag 07/01/2021. Tot dan!

*Dry brush is een techniek waar je met een heel weinig verf op je penseel, heel lichtjes over een andere laag openstrijk. Deze techniek bespreken we in ÊÊn van de volgende artikelen.