Patrick Raes

Als ik in de korte tijd van het bestaan van onze virtuele club, als schrijver van de meeste voorstellingen van onze leden een lijn mag trekken door de historiek van het ontstaan van de interesse in modelspoor bij onze leden, dan merk ik op dat het bij heel veel start met op jonge leeftijd het verkrijgen en spelen met een startset, het verdwijnen van interesses door studies of meisjes (laten we het andere interesse noemen) en het terug opnemen van de hobby, op een heel ander (lees meestal hoger) niveau. Dit is bij Patrick niet anders. We laten hem aan het woord.


Lego en de blauw witte sporen

Zoals bij de meeste onder ons is het een virus dat al jaren lang aanwezig is en dat niet onder controle te krijgen is. Reeds op jonge leeftijd als kind begon mijn verhaal met Lego en ja daar hoorden ook een spoor, een locomotief en wagonnetjes bij. Op een leeftijd van 10 jaar kreeg ik mijn allereerste elektrische trein. Het was Märklin. Als kind was dit een nieuwe wereld dat open ging. Geen blauwe sporen en witte dwarsliggers zoals dit het geval was bij Lego. 

De treinclub van Muizen

Zelf ben ik afkomstig van Mechelen en daar hadden ze een treinclub (De vorige locatie van MSC "De Pijl" die ondertussen al enkele jaren verhuisd zijn naar Vilvoorde). In november ging ik verschillende dagen naar Muizen waar de opendeurdagen plaats vonden en waar het vaak aanschuiven was om toch maar die grote mooie clubbaan te kunnen bewonderen. 

De herstart na andere interesses

Op mijn achttiende had ik mijn interesse wat verloren in de trein. Je bent jong en het leven begon... je kent dat wel: Andere interesses. Ik begin toen veel te fietsen, uitgaan, meisjes, etc... Na een aantal jaren, de Märklin trein was toen al heel lang verkocht, begon ik terug interesse te krijgen in het spoor in model. Na mij wat laten informeren hier en daar, heb ik dan een trafo aangeschat, wat flexrails en een loc met een aantal rijtuigen. We waren terug begonnen. Ik heb een paar banen gebouwd, maar na een keer verhuizen kon je opnieuw beginnen. Jaren werk telkens "verloren". Ondertussen was Internet op de markt gekomen en had ik veel info gezocht op de fora rond modeltreinen. Zo vond ik info over een baan dat je kon verhuizen met beperkte afmetingen van de bakjes. Juist een segmenten bouw dus. Ik heb altijd veel interesse gehad in onze (Belgische) spoorwegen. Na wat denken en proberen is Boudois ontstaan. Vrij simpel van opzet in het sporenplan, niet te druk maar meer landelijk. Een leuke natuur met rotsen, een viaduct en een riviertje. Een simpel stationnetje, enkelsporige lijn met uitwijkspoor en een kleine goederenkoer waar boomstammen worden verladen van trein op de vrachtwagen. Een Ardens landschap waar ook de prachtige loc's met hun GM geluid de natuur wat geweld aan doen. Het is een punt naar punt baan waar op beide einde een fiddle-yard staat als opvangpunt. De baan wordt met een z21 centrale bestuurd en sinds kort ook met 2 wlan Roco muizen. Ik probeer ook realistisch te rijden en om dit te bekomen zijn mij loc's voorzien van loksound. Ondertussen ben ik ook begonnen met het weatheren van rijtuigen, wagons en loc's om er zo realistischer te laten uitzien. Misschien laat ik mijn werken op termijn wel zien via onze website?


Zoals jullie konden lezen, loopt het levensverhaal van menig van onze leden quasi parallel (wat betreft de hobby dan toch). Misschien krijg jij bij het lezen van dit verhaal van Patrick ook wel zin om terug in actie te schieten, maar ontbreekt je de informatie/kennis, de moed, de plaats en/of de tijd om de stap te zetten en (her)beginnen. Allemaal zaken die ons bekend in de oren klinken. 

Wat wij je als club je niet kunnen aanbieden is geld, tijd en plaats... maar wel tips om deze zaken beter te beheren, zodanig dat je, net als Patrick en de andere 6 (ik reken mezelf er even niet bij) leden van onze club, je geliefde hobby op de beste manier kan beleven.

Laat je alvast inspireren door de mooie werken van Patrick!

Sven Vandersmissen

Auteur/Trekker en oprichter van de Locloods

"Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt, de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken." Epictetus